Bucuresti, statuia lui Traian cu Lupoaica: verdict, crima

Dupa ce am auzit pe la televizor despre statuia lui Traian cu Lupoaica in brate, dezvelita recent in fata Muzeului National de Istorie, am facut un drum sa o vad cu ochii mei; speram sa ma conving la fata locului ca cei care au criticat statuia i-au cautat nod in papura, si nimic altceva. Intai am privit-o cu perplexitate, asa cum am vazut ca face mai toata lumea care o vede; sa recunoastem, viziunea artistica a lucrarii este extrem de originala, si nu se lasa lesne descifrata; insa dornic sa descopar ce le-a scapat reporterilor si trecatorilor care au hulit statuia, i-am tot dat ocoluri dupa ocoluri, cautand sa analizez atat fiecare personaj singur, cat si interactiunea dintre ele, care da impresia de ansamblu a statuii; asa ca va prezint mai jos concluziile mele, care pot fi usor rezumate in doar doua vorbe: verdict, crima.


Traian

Inalt, aratos, bine legat, cu detalii anatomice extrem de bine evidentiate; dar nuditatea in sine nu este in niciun caz de condamnat, atat timp cat contextul in care ea este folosita creator ii da o valoare estetica. Darz si demn, asa sta bine unui imparat roman care se respecta, Traian pare intepenit intr-o vadit nefireasca pozitie de drepti; sincer sa fiu, mi l-as fi dorit ceva mai relaxat, din moment ce tot este imbracat in fundul gol. Si ciudat, Traian pare a avea o privire stanjenita, pe chipul sau nobil pare a se citi nemultumirea; de parca s-ar fi intamplat ceva jenant, ce trebuie sters cat mai grabnic din manualele de istorie.

Lupoaica

Este clar ca nu poate fi un exemplar de rasa pura, ci mai degraba o metisa, rezultata din incrucisarea dintre lupoaica romana si draco, sarpele-balaur cu cap de lup care detinea functia de stindard de lupta in cadrul administratiei geto-dace. Asa ca are doua cozi, prima fiind o coada de lupoaica romana, iar a doua fiind o coada (rupta) de draco; dar ambele sunt ridicate; e clar, Lupoaica metisa este duplicitara. Atentie, prezenta lui draco este un detaliu simbolic foarte important, ce sugereaza ca Lupoaica simbolizeaza mai degraba Dacia, decat Roma: Traian + draco = love, vorba poetului, adica romani + daci = români, deci statuia in ansamblu se doreste a fi o metafora a genezei romanilor ca popor. Trupul Lupoaicei este nefiresc de rigid: o fi incercat si ea sa ia pozitia cazona de drepti, precum imparatul; dar se stie, este extrem de complicat sa iei pozitia de drepti atunci cand esti ridicat in brate. Chipul Lupoaicei lasa privitorului o senzatie stranie, aducand nepermis de mult cu cainele poznas din filmul “Masca”, cu Jim Carrey. Interesant, nici Lupoaica hibrida nu pare grozav de fericita in bratele vanjosului Traian; dimpotriva, este cu capul intors in directia opusa chipului lui Traian, parca incercand sa mascheze (finut, ca o adevarata doamna) vreo dezamagire, vreo deziluzie ascunsa.


Interactiunea: Traian versus Lupoaica

Insa esential mi se pare sa observi (si sa evaluezi asa cum merita) interactiunea dintre cei doi protagonisti; interactiune care la prima vedere este superba, dar inexistenta: desi o tine in brate, mainile lui Traian de-abia ce ating trupul Lupoaicei duplicitare, parca in sila; pare limpede ca lumina zilei ca statuia reprezinta exact momentul in care Traian o scapa (sau o arunca?) din brate. Ca un fin cunoscator de istorie, sculptorul o fi avut in vedere faptul ca spre finalul vietii Traian, plictisit de ultima sa cucerire, Dacia, si-a indreptat ochii catre urmatoarea victima: Mesopotamia partilor, un neam razboinic, inrudit cu persii, cu care Traian a purtat ultimul sau razboi.

La a doua vedere insa interactiunea celor doi pare sa dezvaluie tensiunea si dramatismul tipic telenovelelor de dor si jale ale spatiului mioritic: el sictirit (“ce mai vrei, fa, de la mine?”), privind deja, cu ochi de soim, catre urmatoarea cadana a colectiei sale de cuceriri; ea, dezamagita, cautand cu priviri galese departe in zare, dupa urmatorul cotropitor; si oricat ai fi de serios, este imposibil sa rezisti tentatiei de a face scenarii mioritice privind explicatia aversiunii afisate de cei doi: poate ca parintii lor se dusmaneau si nu au fost de acord cu relatia celor doi? ea fiind minora, iar el prea batran… sau nu s-or fi inteles cu privire la zestre; ori pesemne ca dupa noaptea nuntii el s-a prins ca ea nu era fata mare; ori a lasat-o cu burta la gura (barbatii e porci, se stie), iar dupa aia nici nu a vrut sa auda de plozi; dovada? uite cum se poarta azi cu noi italienii si francezii, rude din partea tatalui; iar bietii bastarzi au crescut prin orfelinate, cum au putut si ei saracii, mai lucrand ceva cu ziua, mai punand mana pe vreo gaina, mai compunand vreo doina de dor si jale…

Vox populi, vox dei

Revenind la lucruri serioase, autorul statuii este sculptorul Vasile Gorduz, care a parasit aceasta lume in 2008, fara sa mai apuce sa isi vada lucrarea expusa si nici sa se bucure de laude pentru ea. Ce s-ar mai fi bucurat...  Statuia a costat vreo 200.000 de lei (sunt multe detalii anatomice, sa recunoastem), iar la dezvelirea ei academicianul Razvan Theodorescu a vorbit frumos si gaunos despre asemanarile dintre bietul imparat Traian si urmasul sau iubit, primarul general Sorin Oprescu...

Se pare ca turistii straini in trecere prin fata Muzeului National de Istorie gasesc statuia interesanta, sau macar amuzanta; firesc sa considere asa, atat timp cat statuia nu reprezinta un moment din istoria lor, ci din istoria noastra. Si probabil ca dupa ce vad statuia turistii straini ne privesc admirativ, gandind ca noi romanii trebuie sa avem un simt al umorului absolut fantastic, din moment ce reusim sa privim intr-o asemenea maniera vadit auto-ironica momentul nasterii noastre ca popor.

Dar ce zic bucurestenii despre statuie? Opinia majoritara parea a fi ceva de genul: „Doamne, urata mai este!”, de unde se poate intelege ca statuia este pur si simplu de o uratenie exemplara. Iar stramosii nostri latini obisnuiau sa spuna ca „vox populi, vox dei”, adica vocea multimii este vocea zeilor. Poate aud asta si cei care au plasat statuia acolo.

Personal gasesc ca statuia cu Traian si Lupoaica este, in cel mai bun caz, o caricatura extrem de cinica a genezei poporului roman, iar ce imi inspira ea am aratat deja mai sus, oricat de halucinante ar parea acele randuri; daca asta s-a intentionat, „sa se faca misto” de acest prim episod al istoriei romanilor, atunci le acord nota 10 tuturor celor care au conspirat pentru dezvelirea ei. Si apreciez in mod deosebit ironia fina ce rezulta din locul ales pentru plasarea ei: nu oriunde, nu la vreo raspantie de prin Centrul Istoric, inconjurata de crasme pentru turisti (unde ar fi existat ceva sanse sa se potriveasca), ci chiar in fata Muzeului National de Istorie!... asa ca statuia pare a transmite vizitatorilor muzeului un mesaj cat se poate de clar: lasciate ogni speranza, voi ch'entrate...

Recunosc, am si momente in care statuia imi pare o hidosenie sucara, precum glumele cu Dorel: o rapire din serai in versiunea daco-romana, nuda si duplicitara, cu doua cozi ridicate; o proba foarte reusita de manelism artistic. Si in definitiv, de ce m-as feri sa spun deschis ce emotii estetice imi starnesc Traian si Lupoaica lui duplicitara? Oricum, aceasta postare este un pamflet, si inca unul extrem de ingaduitor, fata de ce putea sa fie...

A propos, chiar cand sa plec am auzit si opinia unui bucurestean de varsta a treia, care tocmai trecea pe langa statuie; scurta, clara si concisa, rostita apasat, cu sila: 'r-aţ' ai dreacu'!

43 de comentarii:

  1. ... știi că mi-a trebuit ceva pînă m-am prins de coada a doua, aia băștinașă de "Draco"... stă orizontal, ca o eșarfă în vînt puternic, m-am prins acu'. Iniţial am crezut că fata ţine picioru' din dreapta-faţă întins înainte, ca un soi de salut roman, gen "slavă cuceritorului", abia la final am numărat picioarele și "bingo", m-am prins. Nașpa rău. Şi da, ai dreptate, se citește scîrba pe ambele chipuri, ca o trezire bruscă, cu gust amar specific în gură, după beţie.
    ... Dar, totuși, DACĂ chiar așa s-a întîmplat?... Brrrrrr...

    RăspundețiȘtergere
  2. daaa... expresia lor ma face sa ma gandesc cum patesc aia ce se agata prin crasme, iar aburii de bautura din crasma ii fac pe ambii sa se vada mult mai frumosi si mai interesanti decat sunt; dar a doua zi se trezesc in acelasi pat, mahmuri si dezbracati, si se confrunta cu realitatea cruda :)
    brrr e putin zis...

    RăspundețiȘtergere
  3. Hi, hi, hiiii
    Acu' a intrat in "circulaţia inţernationala a valorilor"!... Ce ţi-e și cu meciurile astea!...

    http://www.gandul.info/news/finala-europa-league-2012-fotografia-zilei-suporterii-lui-athletic-bilbao-s-au-pozat-cu-statuia-imparatului-traian-si-lupoaica-9608255?utm_source=Gandul&utm_medium=Click%2BCitesteSi&utm_campaign=CitesteSi%2Bgandul

    RăspundețiȘtergere
  4. si se vor duce acasa si vor povesti ce sucari suntem :)

    eu sunt de acord sa o ia cu ei in Spania. tu?

    RăspundețiȘtergere
  5. Parcă numai statuia?... Ar putea lua de aici și să ducă - în Spania sau aiurea - o grămadă de gunoi uman, de exemplu. Dacă stau și mă gîndesc, mă apucă ameţeala...

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte bun articol!! Mare talent la scris! Felicitari! Un super simt al umorului!

    RăspundețiȘtergere
  7. http://www.b1.ro/stiri/monden/statuia-lui-traian-cu-lupoaica-in-bra-e-continua-sa-fie-ironizata-intens-pe-net-vezi-cele-mai-amuzante-parodii-video-27812.html

    "esarfa de la gatul lupoaicei" :)

    RăspundețiȘtergere
  8. @ Joker: inclusiv ultimele doua guverne :)

    RăspundețiȘtergere
  9. @ Anonim: multumesc, e putin zis :)... dar sa recunoastem si aportul decisiv al subiectului: extrem, extrem de "suculent".

    in alta parte "esarfa" era numita "lipitoare"; bietul Draco al dacilor, nu prea mai stie nimeni de el!

    RăspundețiȘtergere
  10. pro-gorduz-din maramures - sunteti cu totii intr-o mare eroare de intelegere interpretare simtire dar si cultura artistica-BRANCUSI ANGHEL PACIUREA GORDUZ SPATARU si asa mai departe...

    RăspundețiȘtergere
  11. indoi-m-as sincer :)
    am vazut statuia, dar nu am vazut niciun argument pentru care ea ar putea fi apropiata de Brancusi ori Paciurea; absolut niciunul.
    mai degraba statuia este o eroare.

    RăspundețiȘtergere
  12. Statuia istoriografiei româneşti = aviditate asociată cu mania alterării faptelor

    RăspundețiȘtergere
  13. este un punct de vedere interesant; s-ar putea formula putin mai clar?

    RăspundețiȘtergere
  14. Danny Preda (Los Angeles)18 mai 2012 la 10:58

    Ma surprinde faptul ca niciunul dintre cei care au comentat articolul despre "statuia" lui Traian recent amplasata in peisajul bucurestean, nu si-a dat seama ca de fapt nu este vorba despre imparatul roman, Traian, tinand in bratze (cu neasemuit curaj) un fel de hibrid de tip frankensteinian, intre mama vitrega a fratilor Romulus si Remus si temutul stindard dac, cu cap de lup si corp de shalau sau poate chiar de caras. Nicidecum ! Toate aceste simboluri inlantzuite, care fac privitorul sa se duca repede cu gandul la geneza neamului roman sunt false. In realitate, "statuia" il reda pe celalalt Traian, adica Traian Basescu, iar in bratze nu are nimic altceva decat pe unul din maidanezii de care a scapat capitala minunatei Romanii, pe vremea cand era doar primar, nu "presedinte", ca acum. De asemenea, faptul ca a fost turnat in bronz si in acelasi timp in "putzulica" goala este o aluzie stravezie la adresa faptului ca inca intentioneaza sa dea "UE" poporului pe care cu pricepere l-a pacalit atat de multi ani si in restul de timp care i-a mai ramas pana la terminarea mandatului prezidential. Anumiti critici de arta sunt insa de parere ca animalul tzeapan, pe care il tine Traian in bratze este de fapt simbolul protejatei lui, Elena Udrea, judecand dupa glandele mamare aproape identice ca marime si a faptului ca in limba lui Shakespeare nu numai unei femele din clasa mamiferelor, familia canidelor i se spune "bitch".

    RăspundețiȘtergere
  15. :)
    sincer, habar nu am de ce altii nu si-au dat seama de asta; in ce ma priveste am sesizat ca pot fi trasate niste paralele interesante, dar incerc sa fiu apolitic; si nici nu il pot suspecta pe sculptor de atata subtilitate...

    RăspundețiȘtergere
  16. Hmmmm....o vad prima data. Nu pot judeca valoarea ei, ca orice realizare artistica valoarea confirmata de timp. Singurua intrebare ar fi: care ar fi oportunitatea instalarii unei statui de acest gen?! De conceput si realizat, nu comentez. Dar de expus???

    RăspundețiȘtergere
  17. buna intrebare :)... nota 10! "ok, de facut ati facut-o (asta e, s-a intamplat), dar de ce ne mai obligati sa o si vedem?"

    RăspundețiȘtergere
  18. Toata tarasenia asta a plecat pe piciorul stang. Numai critici si batjocura. Solutia: Poate sunt si oameni cu putin creier la primarie, nu? Si daca sunt, atunci poate unul din ei va decide sa elimine uratenia asta din centrul capitalei. Ne facem de ras nu numai in tara dar si in exterior! Nu va dati sema, tovarasii de la primarie?!

    RăspundețiȘtergere
  19. exact asta trebuie facut: trebuie mutata de acolo; asa ca am postat o cauza pe facebook:

    http://www.causes.com/causes/766301-statuia-lui-traian-cu-lupoaica-nu-are-ce-cauta-in-fata-muzeului-national-de-istorie

    poate macar asa ne vor auzi si cei de la Primarie, si o vor muta de acolo!

    RăspundețiȘtergere
  20. E o statuie care ne reprezinta ...asa cum suntem ...uuuf dar eu nu sunt nici handicapata nici cu tampa....scuze ...
    sa analizam:
    - Traian.... o fi fost el homosexual dar asta nu inseamna ca statea mereu in putulica goala... mai buna era o toga , ii dadea intr-adevar un aer de imperator;
    -Lupoaica .....cam sfrijita, seamana cu o javra fara stapan si mai are si trei tzate ...concluzia: a mai supt cineva de la ea nu numai Romulus si Remus
    In fine , daca asta reprezinta poporul roman ...no comment!

    RăspundețiȘtergere
  21. :)
    eu totusi sper ca nu ne reprezinta; ar fi mult prea trist...

    RăspundețiȘtergere
  22. Lupoaica era teapana. Probabil ca a murit atunci cind i s-a infipt draco in ceafa.
    Traian (daca el este in poza) face o grimasa, semn ca nu ii place ori ca lupoaica e teapana ori coada ridicata de draco.
    In orice caz, Traian pare cumva ca e obligat sa stea in poza asta si nu ii face deloc placere. Saracu, el a venit sa civilizeze pesterile pline cu aur si astia l-au numit salvator onorific al maidanezilor locali.

    RăspundețiȘtergere
  23. "la pomul laudat sa nu te duci cu sacul"...

    RăspundețiȘtergere
  24. DA SUNT CURIOS SA STIU : CE POPOR RIDICA STATUI COTROPITORULUI? CA ASTA A FOST TRAIAN . ROMANII AU OCUPAT O MICA PORTIUNE DIN DACIA TIMP DE 150 DE ANI ,ALTE POPOARE AU FOST SUB OCUPATIE ROMANA MAI MULT TIMP CA SI DACII ,ELE NU SI-AU PIERDUT LIMBA ,OBOCEIURILE . DAR PARCA DACII AU FOST MAI PROSTI :EI AU FOST ROMANIZATI ,TOTI SI CEI LIBERI CURIOS FAPT ASTA-I CUSUTA CU ATA ALBA. CINE ?SI DE CE NU SE VREA AFLAREA ADEVARULUI? STATUIA ASTA ESTE O TIMPENIE REPREZINTA MINTEA TULBURATA A CREATORULUI EI .DATI JOS ACEASTA STATUIE ESTE SCIRBOASA.....

    RăspundețiȘtergere
  25. 1. sa nu uitam ca astazi noi vorbim limba cotropitorului, limba romana fiind o limba latina; asa ca nu prea il mai putem numi pe Traian un cotropitor: alea iacta est;
    2. romanizarea a inceput mult inainte de cucerirea Daciei si a continuat mult dupa ea; cu totul Dacia a fost sub influenta Romei pana spre anul 600, cand invazia slava a rupt legaturile cu lumea romana; deci dacii au avut timp berechet sa invete latineste;
    3. statuia este urata, intr-adevar, dar scirboasa nu poate fi, in mod sigur; pentru ca acest cuvant se scrie cu "i din a", stimate anonim patriot...

    RăspundețiȘtergere
  26. Era la un moment dat o poză pe facebook - cineva pusese câțiva covrigi pe coada lupoaicei, semn că uite dom'le prosperitate: la noi umblă lupii cu covrigii-n coadă!

    RăspundețiȘtergere
  27. CE PARODIE, E PREA ELEGANT SPUS! UN CHICI DE CEL MAI PROST GUST! CRED CA NICI LA TARA IN FATA PRIMARIEI NU SE PUNE O ASTFEL DE STATUIE! LUPOAICA E MAI DEGRABA UN CAINE TURBAT IAR TRAIAN E PLICTISIT SI AROGANT! FRATILOR, ADEVARATI OAMENI DE CULTURA, LUATI STATUIA DE ACOLO CA RADE EUROPA DE NOI!!!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  28. PUNETI TAMIIE SA FUGA DIVOLUL si sa nu vina nenorociri peste bucuresteni..puneti i ceva pe ochi sa nu mai vada sfinta fecioara DACIA ...pe care a jefuit o si a benchetuit 123 de zile cu bogatiile luate din MAMA NOASTRA SFINTA DACIA...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. este un punct de vedere interesant, plin de noutati; "sfinta fecioara DACIA"?

      Ștergere
  29. E criminală statuia... bine zis, un pamflet ”ușor”, că altfel se putea să iasă ceva urât...

    RăspundețiȘtergere
  30. in genul asta de statui mai bine artistul merge pe stilul greco -roman decat suprarealism din asta umoristic.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pesemne o fi vrut sa fie original; si din pacate a reusit :)

      Ștergere
  31. Voi bucurestenii ar trebui sa fiti mindrii ca aveti o statuie ce infatiseaza un zoofil in actiune. Am fost mai zilele trecute cu treburi prin Bucuresti, si foarte intimplator am dat cu ochii de imbecilitatea asta de statuie imbracata in curu' gol si cu un ciine mort in brate care mai avea si un fular. Am facut vreo 3 poze cu creatura, iar acasa l-am chemat la mine pe nepotul meu de 5 ani, un obraznic, si i le-am aratat amenintindu-l ca daca nu se cuminteste, asa va ajunge, sa se plimbe in cucu' gol cu un maidanez in brate sa rida lumea de el cum rid bucurestenii de ciudata aparitie intepenita din fata unui muzeu

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si totusi nu suntem mandri. Deloc. Absolut deloc.

      Daca o vreti voi (mai ales ca e perfecta pe post de bau-bau, din cate inteleg) putem sa ne lipsim de ea. Doar sa vrea si Oprescu, ca noi vrem :)...

      Ștergere
  32. Abia acum am văzut articolul dar o surpriză bună e oricînd plăcută. Mă simt parțial răzbunată (e clar că nimic nu poate răzbuna un afront atît de mare adus pe atîtea planuri...) pentru amalgamul de sentimente dureroase pe care le încerc la fiecare trecere prin zonă. Cît despre partea cu interacțiunea, nu pot să-ți zic decît că am rîs cu lacrimi. Chapeau!

    RăspundețiȘtergere
  33. Imparatul demn, dar gol pentru ca imperiul sau era falimentar, gata sa colapseze ;lupoaica ( preluata de la etrusci) ramasese doar un trup inflamat periculos, fara capul inghitit deja de lupul dacic, in mare forma, cu ochi vioi si botul deschis hulpav, gata de atac , isi pieduse doar varful cozii.
    Statuia nu reprezinta trecutul, domnilor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, e o ipoteza ce merita luata in seama: ca e chiar prezentul, imbracat in fundul gol :)

      Ștergere
  34. Waaazzzzzzzzzzzzzaaaaaaaaaa !!!! Prea tare ! BRAVO !!!! JOS Coada , Jos Pàlaria si FOARTE SUS 5 Stele " Golanilor " .P/S (Ne-ati Ràzbunat pe toti ) !!!


    http://www.b1.ro/stiri/eveniment/vandalism-in-centrul-capitalei-victima-a-cazut-celebra-lupoaica-a-lui-traian-din-fata-muzeului-de-istorie-foto-video-200236.html

    http://www.catavencii.ro/un-turist-japonez-sustine-ca-a-fost-muscat-de-lupoaica-lui-traian/

    RăspundețiȘtergere
  35. Bine cladita! Istorica si umana in acelasi timp, asa cum este realitatea, mit si framantare cotidiana. Adaptabilitatea mai greoaie a unora, incultura altora, falsa pudicitate a celor care uita ca si David al lui Michelangelo era nud, sabotajul nostalgicilor, anarhia negativista rapesc capitalei un monument de incontestabila valoare, care ar trebui expus pe un soclu ca lumea in piata Romana, acolo unde ii este locul. Posteritatea va rade de cei care o ascund in prezent, printr-un gest de o abuziva autoritate.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Personal nu cred ca nuditatea este problema, ci inutilitatea ei in acest context; si nulitatea, fireste.

      Ștergere