Am călătorit în Dharamshala de două ori, și totuși până acum nu am
încercat niciodată să abordez în mod sistematic acest subiect, într-o postare
cât de cât în firea ei; de ce? în primul rând pentru că este foarte dificil să
scrii într-o manieră convenţională despre un loc în care atracţia principală nu
este vreun Taj Mahal ori vreun Turn Eiffel, ci... Dalai Lama în persoană; în al
doilea rând pentru că după ce vezi Dharamshala te simţi foarte tentat să
abordezi discuţia despre ea într-un registru preponderent emoţional,
care exclude tentativele de ordonare a materiei pe obișnuitele criterii
turistice; am văzut destui alţi călători care au scris despre Dharamshala în
aceeași manieră, și sigur vei înţelege de ce după ce te vei întoarce de acolo;
iar în al treilea rând pentru că Dharamshala pare a fi total atipică ca
destinaţie de călătorie: puţinele ei străzi, înguste și haotice, și unica ei
piaţă, minusculă și aceea, pot provoca o imensă dezamăgire turistului snob,
obișnuit să bifeze felurite recorduri
turistice de ordin cantitativ. Totuși astăzi mă voi încumeta să postez
mini-ghidul ici-colo al Dharamshalei, dintr-un motiv foarte simplu: în vreo
două zile va pleca spre Dharamshala o doamnă de toată isprava și o incorigibilă
plimbăreaţă prin lume, și m-am gândit că mini-ghidul ar putea să îi fie de
folos în pregătirea călătoriei; va sa zică a venit clipa Dharamshalei, acum ori
niciodată :)...
Unde, ce și cum este Dharamshala
Este în nordul Indiei, în statul indian Himachal Pradesh, și
și-a câștigat celebritatea în lume prin faptul că este capitala lui Dalai Lama
și a guvernului tibetan în exil: deci Dharamshala este de fapt capitala
Tibetului liber, după ce în 1959 Tibetul acela fabulos și îndepărtat ca
un miraj s-a prăbușit sub cizma nemiloasă a ocupaţiei chineze, iar Dalai
Lama și zeci de mii de refugiaţi tibetani au traversat cu greu crestele
îngheţate din Himalaya și și-au încropit o nouă viaţă în exil, în India; așa că
mulţimile de tibetani ajunși aici după 1959 au schimbat definitiv fizionomia
locului; și chiar dacă Dharamshala nu face parte din spaţiul geografic al Tibetului
și nu amintește cu nimic de cadrul natural superb al platoului tibetan (deși
se află la mică distanţă de graniţa cu Tibetul), tibetanii de aici sunt liberi
să-și practice religia, să-și vorbească limba și să-și păstreze tradiţiile și
cultura, astfel încât una peste alta Dharamshala s-ar putea să fie astăzi un
loc mult mai tibetan decât multe locuri din Tibetul ocupat de chinezi.
Când spui Dharamshala trebuie să ai în vedere de fapt Upper
Dharamshala sau McLeodGanj, una din suburbiile Dharamshalei propriu-zise,
aflată ceva mai la vale; numită Lower Dharamshala sau Kotwali Bazaar, ea este
un mic oraș indian zgomotos, prăfuit și haotic, cu nimic deosebit de alte
orășele indiene, pe care îl poţi evita fără regrete; devenit celebră ca și
capitală a lui Dalai Lama suburbia McLeodGanj a preluat din mers și numele
suratei mai mari, Dharamshala indiană din vale, lăsând-o în urmă în toate
privinţele; însă occidentalii prezenţi aici în număr mare obișnuiesc să îi
spună șăgalnic The Little Lhasa sau
chiar Dhasa, în amintirea vechii
capitale a Tibetului ocupat de chinezi, orașul Lhasa. Și să știi că numele
Dharamshalei pare a fi predestinat pentru ceea ce este ea astăzi, pentru că vine
de la cuvintele dharma (credinţă,
religie, adevăr) și shala (adăpost,
cămin) din limba hindi, având sensul de „Căminul pelerinilor”; iar Dharamshala
chiar asta și este, un cămin al credinţei și un adăpost prietenos pentru
pelerini de pretutindeni.
La învăţături cu Dalai Lama, în
Dharamshala
Spuneam că prima atracţie turistică a Dharamshalei este, mai în
glumă, mai în serios, chiar Dalai Lama în persoană: Tenzin Gyatso, cel de al
14-lea Dalai Lama, își are sediul în Dharamshala începând din 1960 și de aici a
condus guvernul tibetan în exil și comunitatea tibetanilor refugiaţi în India;
majoritatea turiștilor occidentali care vin aici (iar Dharamshala este atât de
plină de ei încât uneori par mai mulţi decât localnicii) fac asta ori din
dorinţa de a-l vedea pe Dalai Lama acasă la el, ori pentru a primi învăţături
de buddhism tibetan; la care firesc că se adaugă cei care le vor - împăciuitor
sau doar indecis - și pe una și pe cealaltă.
Însă pentru a vedea și auzi pe viu atracţia principală a
Dharamshalei va trebui să faci niște lucruri ușor neobișnuite în turismul
clasic: întâi va trebui să te înscrii pentru învăţături și ţi se va elibera o
legitimaţie cu care vei avea acces în Tsuglag-Khang, templul principal din
Dharamshala, unde Dalai Lama dă învăţăturile; apoi îţi vei lăsa la hotel aproape
tot ce ai în bagaj în afară de foi de scris, pix, pernă de șezut jos, o cană (o
să vezi de ce) și un radio FM pe care vei recepţiona traducerea învăţăturilor
din tibetană în engleză, chineză sau ce altă limbă preferi tu; sunt cu
desăvârșire interzise în templu orice obiecte ascuţite, ţigări, brichete sau
chibrituri, telefoane, camere foto, video sau orice alte aparate (exceptaţi
fiind doar cei cu legitimaţii de presă, deci spre disperarea mea nu am putut face
acolo nici măcar o singură fotografie), iar cerberii tibetani de la intrare,
din personalul de pază al templului, te controlează minuţios și te opresc fără
milă pentru orice le pare suspect; așa că având în vedere fizionomia mea de agent
secret chinez am fost unul dintre oamenii controlaţi cu nădejde în mai fiecare
zi, și mi-au depistat în buzunar până și săculeţul cu cristale pe care îl
purtam atunci în permanenţă la mine; îmi amintesc cum tibetanul înalt și vânos m-a
privit întrebător și politicos-ameninţător cu ochii săi negri și oblici, însă
după ce i-am răspuns inocent că sunt pietre
m-a lăsat în pace de îndată: pe la noi
prin Himalaya se știe bine că pietrele sunt purtate ca talisman...
Apoi te vei așeza la locul tău undeva pe terasa imensă din jurul
templului, alături de sute de localnici tibetani, călugări tibetani, indieni,
chinezi, coreeni, mongoli, japonezi și vietnamezi veniţi din colţuri
îndepărtate ale Asiei; însă fii pe pace, vei găsi acolo și occidentali de peste
tot, iar ţările Europei sunt bine reprezentate de grupuri mari, care au
traducătorii lor; așa că aventura spirituală cea mare va fi doar să reușești să
șezi “turcește” mai mult de o jumătate de oră fără să deschizi robinetul cu
înjurături mioritice, atunci când vei simţi că te doare fiecare oscior din
coloană, umeri, picioare, genunchi, gambe, tălpi, suflet și mai ales mândrie;
te va uimi emoţia vie cu care toţi așteaptă apariţia lui Dalai Lama și
respectul cu care îl întâmpină când apare: să nu uităm, Dalai Lama este pentru
tibetani și pentru buddhiștii mahayana
de oriunde o întrupare a lui Avalokiteshvara - Buddha al compasiunii și
divinitatea masculină supremă a Tibetului, numit Chenrezig de tibetani - iar ei
nu au nici un dubiu că trebuie să îl respecte pe Dalai Lama întocmai ca pe
Avalokiteshvara.
Uneori sunt dimineţi în care minute în șir se cântă mantre în cor,
pe sute de voci, și chiar dacă nu vei înţelege nimic din ce se cântă vei simţi
că îţi este drag să mormăi și tu cu ei și să te prinzi în energia aceea blândă dar
puternică precum un ocean; și când se cântă mantrele vei reuși să uiţi chiar și
de afurisitele tale încheieturi de european, care nu pregetă să icnească și
protesteze cu ifose la fiecare minut de stat “turcește”; iar la ceva timp după
ce încep învăţăturile vor apărea călugări tibetani care vor turna la toată
lumea, gratuit dar fără niciun fel de favoritisme, câte o cană de po cha, ceaiul tibetan sărat și plin de
lapte, la care vor adăuga și un fel de turtiţă nesărată; până să ajung acolo mă
jurasem că eu nu voi bea acel infam ceai tibetan (cu sare în el, înţelegi?),
iar în primele trei zile de învăţături nici nu m-am prins că “laptele” cu gust
bizar de dimineaţă este de fapt chiar ceaiul proscris; apoi am lăsat talentele
mioritice la o parte și am devenit dependent de ceaiul lăptos și de turtiţa
nesărată din fiece dimineaţă, iar dacă întârziau să apară mă bosumflam ca un
copil; și o să vă vând un pont, cele două merg la fix împreună, și nu separat: pe
medie au exact cantitatea optimă de sare, la care se adaugă multe alte
compatibilităţi subtile. Și nu pot decât să fiu mulţumit că acel po cha nu era făcut chiar ca în Tibet,
cu unt gras de yak în loc de lapte; norocul este că în regiunea Dharamshalei nu
prea sunt yaci, pentru că una este să bei ceai cu lapte (încă e ceva suportabil
chiar și pentru un european) și cu totul altceva e să bei ceai cu unt; repet, ceai
cu unt, îţi dai seama?!...
Una peste alta efortul aproape inuman de a sta turcește atâtea ore
în șir și de a înţelege în engleză niscai filozofie buddhistă tibetană (care și
în românește sună la început cam la fel de exotic ca în engleză, tibetană,
chineză etc, între noi fie vorba) anula complet orice șansă de iluminare subită
în timpul acestor învăţături, oricât de tare te-ai fi bazat pe proximitatea lui
Dalai Lama și pe faptul că în mod cert tu
ești mai bun decât ceilalţi, deci și mai aproape de buddhaitate; și nu îţi
mai rămâne decât să stai cuminte în colţul tău, zdrobit sub limitele meschine
ale europenităţii tale fudule și anchilozate, și să te întrebi când vor veni și
pentru tine vremuri mai bune, în care să poţi ședea „turcește” fără să îţi vină
să urli ca lupii iarna și să înţelegi cum
se cuvine măcar jumătate din mult-preţioasele învăţături la care asiști ca la poarta opt... Așa că te vei
consola cu prezenţa grozav, grozav de tonică a lui Dalai Lama: are o voce gravă
și blândă în același timp, are umor berechet și știe să facă glume occidentale
de bună calitate, iar când începe să râdă, ţine-te: Dalai Lama râde ca un copil
gigantic, și te umple de energie și de viaţă cu râsul lui; să fie clar că nu
eram singurul care aștepta cu nerăbdare ca Dalai Lama să râdă din nou, ci eram
zeci, dacă nu chiar sute... De altfel când mi se terminau bateriile din cauza
statului pe jos cu picioarele încrucișate lăsam căștile deoparte (ia mai lasă-mă dom`le cu traducerea asta,
ce, nu mă pot descurca direct din tibetană?!...) și mă delectam ascultând
cum vorbește Dalai Lama în acea bizară dar frumoasă limbă tibetană, și așteptându-l
să izbucnească iar în râs... Iar pe la finalul învăţăturilor reușisem să o dau
la pace cât de cât cu încheieturile mele, așa că uneori izbuteam chiar și să
aţipesc, prefăcându-mă concentrat la maxim și interiorizat până la un pas de
iluminare la ce explica Dalai Lama. Atunci când mă trezeam eram ca nou: simt că azi am progresat foarte mult în
înţelegerea buddhismului, mă umflam în pene la cei din jur, așa că deseară e musai să bem măcar o bere...
Drept bonus la toate cele de mai sus (ceai, turtiţă și învăţături
plus veselie, pe încheieturile europene ale clientului, cu icnetele de rigoare)
Dalai Lama obișnuiește să primească “în audienţă” o grămadă de lume; dar să nu
ne închipuim că asta ar însemna cine știe ce prânz, golf sau șuetă cu Dalai
Lama, ci este vorba de gesturi simbolice, pur protocolare, în care grupul
primit în audienţă stă la o discuţie de câteva minute cu Dalai Lama sau doar trece
în șir pentru ca toţi să poată da mâna cu el, sub privirile vigilente ale
cerberilor tibetani; recunosc, am fost foarte surprins să constat că de aproape
Dalai Lama inspiră foarte, foarte multă forţă, însă după aceea zadarnic mi-am
păstrat neatinsă mâna strânsă de Sfinţia Sa, că mult-așteptata iluminare
precoce a refuzat să apară; așa că m-am consolat seara la o bere indiană (slabă
cât cuprinde, chit că era varianta “strong”) povestind cu ceilalţi din grup ce a simţit fiecare când a dat mâna cu Dalai
Lama... nu râdeţi, e un sentiment grozav, pentru că Dalai Lama este în
felul său un gigant între oameni, într-un mod foarte greu de explicat pentru
noi, europenii; dar nici măcar noi nu puteam să nu simţim asta. Iar la finalul
audienţei venea premiul cel mare: fotografia de grup cu Dalai Lama. Am două,
din 2009 și din 2011, dar promit să nu încerc să devin un colecţionar, pentru că
am auzit că la intrarea în rai pozele nu
se pun; sunt pe facebook ambele și îmi sunt tare dragi, și acolo să rămână.
Și v-o zic pe cea dreaptă că nici la poze nu am scăpat de persecuţiile subtile
ale voinicilor tibetani din garda de pază: având în vedere trăsăturile mele
evidente de agent al Chinei comuniste au avut grijă să mă așeze mai înspre
margine, departe de Dalai Lama...
Atracţiile tibetane din
Dharamshala
Spuneam mai sus că deși Dharamshala nu face parte din spaţiul
cultural, istoric și geografic al Tibetului, totuși ea este astăzi un loc mult
mai tibetan decât multe locuri din Tibetul ocupat de chinezi. De ce?
Pentru că în Tibet chinezii au făcut din cultura și religia tibetană o amintire
vagă pe care o scot de la naftalină numai în scopuri pur turistice: majoritatea mănăstirilor tibetane au fost distruse, limba tibetană a fost sugrumată
sistematic, iar religia și tradiţiile tibetane au fost marginalizate și arătate
cu degetul ca semn al înapoierii și obscurantismului; așa că dacă vrei să vezi adevăratul
Tibet nu îl căuta în Tibetul ocupat de chinezi, ci în Dharamshala sau în alte
locuri din exilul tibetan unde refugiaţii tibetani sunt liberi să rămână ceea
ce sunt: adevăratul Tibet nu poate fi un exponat pietrificat din muzeul de
istorie al Chinei comuniste ci un loc viu, care respiră liber, trăiește și
privește spre viitor așa cum numai tibetanii știu să o facă de aproape un
mileniu și jumătate.
Așadar pentru a explora adevăratul Tibet din Dharamshala poţi
începe cu vizitarea micului muzeu al Tibetului din incinta complexului Tsuglag-Khang,
templul lui Dalai Lama, iar dacă nu sunt învăţături te poţi urca după-amiaza pe
terasa templului ca să-i fotografiezi pe călugării Gelugpa angajaţi în
celebrele dezbateri tipice buddhismului tibetan; poţi continua cu o vizită în Nechung
Gompa, unde se află Oracolul de Stat al Tibetului (o străveche instituţie
tibetană reconstruită în India după 1959, care are un rol decisiv în alegerea
unei noi reîncarnări a lui Dalai Lama și în alte momente foarte importante
pentru tibetani), cu mica mânăstire Tse-Chok-Ling Gompa din vale (în care am
asistat la o grozav de frumoasă Tara Puja,
o ceremonie buddhistă dedicată zeiţei Tara) ori cu micul templu Zilnon Kagyeling,
aparţinând sectei Nyingmapa și aflat lângă intersecţia Tipa Road cu Bhagsu
Road, ce duce spre Bhagsu-Nag.
Musai trebuie să vizitezi și Institutul Norbulingka, aflat la vreo
8 kilometri de McLeodGanj și numit așa după fostul palat de vară al lui Dalai Lama din Lhasa ocupată de chinezi, unde vei putea vedea la treabă
zeci de meșteșugari tibetani și vei putea cumpăra artizanat tibetan de bună calitate;
iar la vreo 15 kilometri de McLeodGanj, în mânăstirea Gyuto din suburbia Sidhbari,
își are reședinţa cel de al 17-lea Karmapa, pe nume Ogyen Trinley Dorje, un
tânăr frumos și charismatic văzut în prezent ca numărul doi în ierarhia
buddhismului tibetan și urmașul lui Dalai Lama; născut și crescut în Tibetul ocupat de chinezi, Ogyen Trinley
Dorje a evadat de acolo și a ajuns în Dharamshala în 2000, după care a fost protagonist în ceea ce s-a numit Controversa Karmapa: nu doar a fost
acuzat că e un fals Karmapa (mai există încă unul în India de nord-est și
fiecare din ei pretindea că e cel autentic), ci și că este un agent al
chinezilor care și-a înscenat evadarea din Tibet; a fost decisivă intervenţia
în dispută a lui Dalai Lama, care a spulberat orice îndoieli în privinţa lui
Karmapa, însă e de remarcat că nici măcar buddhismul tibetan nu a fost scutit
de telenovele cu spioni. Vestea bună este că și Karmapa poate
fi vizitat de turiști și face poze de grup numai bune de postat pe facebook,
însă cu mai mult mai puţine restricţii din partea personalului de pază decât la
Dalai Lama.
Mult mai aproape de McLeodGanj (după o plimbare lejeră pe jos) se
află T.C.V., adică Tibetan Children School, care găzduiește mii de copii
tibetani, din care o mare parte sunt refugiaţi ai căror părinţi au rămas în Tibet;
vizita acolo s-ar putea să te impresioneze la culme, pentru că în T.C.V. sunt
mulţi copii care nu știu la ce folosesc bomboanele sau ciocolata, așa că orice
mică donaţie pe care o vei face acolo va fi binevenită pentru a asigura orezul
zilnic și biscuiţii pentru copii. Iar obiectivul tibetan cel mai depărtat de
McLeodGanj (la vreo 30 și ceva de kilometri, cred) este mânăstirea Tashi Jong,
unde se află yoghinii tibetani numiţi togdeni, socotiţi a avea puteri cu mult
peste ale unui om obișnuit; acolo pot fi vizitaţi Khamtrul Rinpoche,
conducătorul liniei, și Togden Achos (Achö), un togden care m-a impresionat la
culme, iar eu nu aș rata să îi văd pentru nimic în lume...
(va urma)
Incredibilă postare! Am savurat-o cu fiecare cuvintel, dat fiind ca ultimele carti citite sunt emotiile vindecatoare / distructive - dialoguri cu dalai lama, intre stiință și budism.
RăspundețiȘtergereei, Liliana, dupa ce lecturi ai parca te vad ca ajungi si tu pe la Dharamshala :)
Ștergerecine știe? unde mă vor purta cărările domnului ...
ȘtergereNu pot estima de cate ori am citit articolul asta..., dar de fiecare data il vad si inteleg altfe!
RăspundețiȘtergereRascolita de amintiri, ce mi-au creat o anume stare greu de explicat (... tu intelegi, stiu asta!), cu sufletul plin de o anume emotie si cu gandul ca nu as fi vazut si trait toate astea, decat datorita tie, inca o data: MULTUMESC!... - e un singur cuvant, dar imi doresc sa transmita TOT!
cu placere... pai nu stabilisem deja ca am fost agent karmic? :)
ȘtergereMultumesc:-)
RăspundețiȘtergereDa, uite că și după mai bine de cinci ani te citesc cu aceeași plăcere, mă atrage la fel de mult, savurez totul ca pe o prăjitură preferată! Redarea atât de exactă și frumos poleită cu umor a tabloului de la învățăturile cu Dalai Lama m-a introdus în atmosferă de parcă eram iarăși acolo; mereu mi-am zis că o să mă reîntorc în Dharamshala și uite, recitindu-te mi-ai activat la maxim dorința! ... și apoi eu n-am avut norocul să-l întâlnesc pe Togden Achos - pe care doar tu m-ai făcut să-l îndrăgesc cu scrisul și pozele tale... ohh, și cât de mult mi-am dorit! Deci nu voi înceta să visez la o dată viitoare! ... Da, doar tu ești vinovatul!
RăspundețiȘtergere