Începusem acum puţină vreme să vă
povestesc despre Sulina,
cel mai estic punct al României și cel mai estic oraș al Uniunii Europene;
între timp văd că m-am luat ba cu una ba cu alta și eram cât pe ce să uit ce-mi
propusesem atunci, lasând postarea neterminată; dar după lupte seculare care
au durat aproape două luni, vorba lui Nenea Iancu, iată în continuare și
celelalte atracţii ale fostului Europolis...
Odată ajuns la Sulina vei dori
musai să vezi și marea atracţie a zonei, Pădurea Letea: cea mai nordică pădure
subtropicală din Europa are o alură și o vegetaţie atât de aparte (incluzând
liane spectaculoase și vreo zece specii de orhidee) încât mai în glumă mai în
serios îi poţi spune Jungla Deltei.
Aici intervine personajul cu care
v-am ameninţat în primul episod al postării despre Sulina: Captain Nemo, adică ghidul
localnic care mi-a fost recomandat pentru plimbarea spre Letea de către proprietarii
pensiunii la care am stat. O figură grozav de pitorească, nimic de zis: între
două vârste, guraliv și gălăgios, purta pe cap o basma de pirat și niște
ochelari de soare ce-i dădeau mai degrabă un aer de Captain Jack Sparrow decât
de Captain Nemo; însă așa se recomandă el (cu suficientă emfază, între noi fie
vorba), deci așa am să-i spun și eu. Când i-am atras atenţia că a întârziat (mult
peste sfertul academic) faţă de ora stabilită pentru întâlnire a început brusc
să mi se plângă cât de mult se dăruiește și se sacrifică el pentru turiști, iar
timp de cinci minute nu am reușit să îl opresc: omul pusese o placă, pe care
ţinea musai să o cânte până la capăt; iar după ce și-a dat jos ochelarii de
soare a trebuit să recunosc că are niște ochi foarte frumoși, pe care suspectez
că îi dăduse cu puţin rimel pentru a le sublinia culoarea, asemenea
protagonistului din Piraţii din Caraibe;
una peste alta Captain Nemo s-a dovedit a fi un cabotin: simpatic foc, bun de
gură și foarte bun cunoscător al locurilor și poveștilor locale, dar îndeajuns
de neserios (ca să nu spun trombonist de-a dreptul) încât să nu mă încumet să
îl recomand altor călători ce vor să vadă Letea; e destul să spun că faţă de promisiunea
lui iniţială privind plimbarea spre Letea a operat pe parcurs felurite modificări
mai mult sau mai puţin justificate, spre nemulţumirea bosumflată a unora din
tovarășii de drum și spre amuzamentul altora.
După ce Captain Nemo a reușit să
formeze un grup complet ne-am urcat în barca lui cu motor și am pornit spre
Pădurea Letea, mult după ora stabilită iniţial pentru plecare. Prima parte a
drumului a fost pe niște canale pe care degeaba le-am tot căutat mai târziu pe
hartă, că nu le-am găsit; Cardon și Bărbosu e posibil să se cheme, deși nu aș
băga mâna în foc; oricum, locurile erau de toată frumuseţea (stuf, nuferi albi,
nuferi galbeni, mă rog, toată recuzita de duminică a Deltei), iar singura
dezamăgire a fost numărul foarte mic de păsări întâlnite în drum.
Apoi am debarcat la mică distanţă
de Letea Sat, într-un loc în care se vedea o margine pitorească de sat iar în
depărtare turla albă a bisericii; aici ne-am urcat într-o mașină de safari suspectă, ce arăta ca proaspăt furată dintr-un muzeu al
autovehiculelor: antică și spartană la culme, avea o vechime de peste jumătate
de secol și o mulţime de modificări și adăugiri faţă de ce fusese iniţial; la
origine camion militar, după schimbarea motorului, volanului și altor
componente cu unele mai noi, de la alte mașini, ajunsese submarinul terestru al
lui Captain Nemo; în cabina din spate, pentru pasageri, se stătea pe niște
bănci de lemn care îţi îndurerau aprig părţile dosnice la fiecare hârtoapă de
pe drum, iar lipsa ferestrelor era tot ce mai aveai nevoie ca să te bucuri în
voie de praful ridicat. Dar trebuie să recunosc că mașina-muzeu a mers
surprinzător de bine, iar uneori a prins chiar și ceva viteză...
Prima escală a mini-expediţiei a
fost la biserica din Letea, unde taman în acea zi era o mare sărbătoare locală:
Sf. Maria mică, ţinută pe rit vechi, cu 13 zile mai târziu decât o știm noi;
mai toată suflarea satului era adunată în curtea bisericii și se ospăta de zor
la niște mese lungi pe care se lăfăiau în voie bucatele și băuturile locului. Iar
ceea ce ni se așternea în faţa ochilor era o manifestare cât se poate de neaoșă
a tradiţiilor populare din Letea: totul era spontan și autentic la maxim, nici
vorbă de vreun spectacol organizat anume pentru a-i ferici pe turiștii din acea
zi; după sosirea noastră localnicii și-au văzut liniștiţi de mâncare și de
băutură, în timp ce câteva femei zdravene și rumene în obraji s-au adunat în
jurul unul bărbat cu acordeon și au început să cânte melodii tradiţionale, în
limba ucraineană; apoi preotul bisericii a binecuvântat adunarea,
în faţa mesenilor ridicaţi respectuos în picioare; iar spre finalul praznicului
un grup de femei bătrâne au mai cântat câteva cântece tradiţionale (mai sobre, mai
puţin vesele decât primele, care pesemne că erau de petrecere) în aceeași limbă
ucraineană.
Poate te întrebi de ce toate
ostilităţile acelui praznic s-au derulat în limba ucraineană? Localnicii din
Letea se ţin cu mândrie că sunt haholi,
la fel ca cei din Sf. Gheorghe, adică urmași ai cazacilor zaporojeni emigraţi aici prin
sec. 18 de pe Niprul mijlociu, din Ucraina de azi; înconjuraţi din toate
părţile de alte etnii (Periprava, Cardon și Sfiștofca sunt locuite de ruși
lipoveni, iar comuna C.A. Rosetti de moldoveni), haholii din Letea se
încăpăţânează să-și păstreze limba și tradiţiile, iar dacă le spui lipoveni
cică se simt jigniţi; sunt tot de rit vechi, la fel ca lipovenii, deși am
înţeles că ar ţine sărbătorile după ambele rituri, și nou și vechi; iar
dacă tot ajungi în Letea e musai să intri și în biserică: o să-ţi placă la
nebunie aerul ei simplu și intim și lemnăria ei vopsită în acel albastru intens
tipic satelor Deltei.
După plecarea de la praznic ne-am
îndreptat glonţ (vorba vine, că doar eram în mașina-muzeu, care mergea și ea
cum putea, cu viteza melcului turbat) spre Pădurea Letea, străbătând Grindul
Letea prin mijlocul unor întinderi uscate și roșiatice; prea nisipoase ca să
poată hrăni plante mari, câmpiile de pe lângă Letea sunt acoperite doar de
plante pipernicite precum cătina roșie, de la care provine acea nuanţă
marţiană.
Într-un final am ajuns și la
Pădurea Letea, ţinta mult-așteptată a acelei mini-expediţii; protejată de stat încă
din 1930, Rezervaţia Pădurii Letea constă într-o alternanţă de dune uscate, cu
vegetaţie de stepă ori pe alocuri complet golașe, și depresiuni prelungi în
care sunt pâlcuri de copaci și tufișuri; fâșiile de pădure din depresiuni se
numesc hașmacuri, astfel că Pădurea Letea este știută de localnici ca Pădurea Hașmacu
Mare; aspectul de junglă ce a adus faima Pădurii Letea e dat de copacii
bătrâni (chiar seculari, se zice) al căror trunchi înalt și gros este
îmbrăţișat de liane, și de arbuștii foarte deși de sub ei; iar unele dintre lianele
Pădurii Letea parcă ar fi încercat să câștige cine știe ce concurs de forme
bizare...
Locurile sunt bântuite de mistreţi,
căprioare, câini enoţi, şacali și vipere, la care musai trebuie adăugaţi
faimoșii cai sălbatici din Letea; însă în ziua aceea nicio jivină nu a binevoit
să ni se arate pentru o mică ședinţă foto, și nici măcar nu s-au auzit vreun
nechezat de cal; așa că după ce și pelicanii lipsiseră de la întâlnire pe
drumul spre Letea, iar Golful Musura fusese concediat subit de către Captain
Nemo, a trebuit să îmi recunosc, pentru acea zi, înfrângerea completă la acest
capitol.
După o ultimă privire aruncată
asupra dunelor de nisip pe care Captain Nemo ni le-a prezentat pompos ca fiind Deșertul Deltei am pornit înapoi spre
lumea civilizată; ultima oprire din această mini-expediţie spre Jungla Deltei a fost la biserica din
comuna C.A. Rosetti, singura localitate din Deltă la care nu se poate ajunge
decât pe uscat; populată de moldoveni veniţi aici din motive obscure, comuna C.A.
Rosetti are o frumuseţe de biserică mare și făloasă, la care merită să arunci
ce puţin o privire în treacăt; iar ciudăţenia verde din poză, proţăpită
ţanţoș în faţa bisericii, este mașina-muzeu în vârstă de peste jumătate de
secol în care vă ziceam că am făcut această mini-expediţie...
Apusul pe Dunăre în Sulina
Apusul de soare în Sulina este un
adevărat spectacol de lumini și umbre savant dirijate de soare, așa că fără îndoială merită pus și el pe lista atracţiilor Sulinei; tot ce trebuie să faci ca să prinzi spectacolul este să fii
undeva pe malul Dunării, într-un loc cu vizibilitate bună; cerul se poate
colora în nuanţe roșiatice, din motive numai de el știute, sau poate compune bizare
jocuri din nori și lumină în stingere; și după ce am văzut eu acolo aș paria că
în fiecare seară e un apus de soare diferit de cel din seara precedentă.
Romanul Europolis al lui Jean Bart
Mă încumet să includ pe lista atracţiilor locale și
această carte despre vremurile de glorie ale Sulinei, mai ales că sunt foarte puţine orașe ale României ce se pot lăuda cu propriul lor roman; am cumpărat-o de la micul muzeu din Farul Comisiunii
Europene (de care spuneam deja că merită văzut), iar faptul că până să plec din
Sulina citisem o bună parte din ea m-a ajutat să înţeleg mult mai bine gloria
trecută a micului orășel de astăzi: romanul mi-a prilejuit o veritabilă călătorie
în timp, în Sulina cosmopolită și prosperă de acum un veac, de care vă
povesteam în prima parte a postării.
Firește, autorul romanului nu este faimosul corsar francez Jean Bart din sec. 17, ci un român care și-a luat ca pseudonim artistic taman numele acestui pirat cu ifose: comandorul Eugeniu P. Botez (1877-1933), care a fost comisar maritim la Sulina între 1909-1913 și 1915-1918, precum și căpitan principal al portului Sulina, comandant al garnizoanei Sulina și comandant militar al portului Sulina cam în aceeași perioadă a primului război mondial; originar de prin Iași, în copilărie l-a avut ca dascăl tocmai pe Ion Creangă, iar în literatura română a rămas drept cel care a cultivat jurnalul de bord și schiţa marină, și în genere proza vieţii portuare. Romanul Europolis a fost opera de apogeu a lui Jean Bart, fiind publicat chiar în anul morţii sale, în 1933; există, ce-i drept, și un film cu același nume, Europolis, al regizorului Cornel Gheorghiţă (pe care nu l-am văzut), dar în privinţa romanului pot depune eu mărturie: sigur merită citit, mai ales atunci când ajungi în Sulina...
Ce să mai vezi și cum să ajungi în Sulina
Puţine ar mai fi de zis în final
despre Sulina: în primul rând musai du-te să mănânci la restaurantul Marea
Neagră, pentru că dacă îţi place peștele cum îmi place mie acolo te vei simţi
în mijlocul raiului, având îngerii în farfurie; merită să iei la rând toate
felurile cu pește pe care le au, cum am făcut eu, și neapărat să încerci și
storceacul de sturion.
Cea mai bizară atracţie a Sulinei e Cimitirul Maritim, aflat pe drumul către plajă; de fapt nu e vorba de un
singur cimitir ci de mai multe unul lângă altul, pentru toate confesiunile
religioase ce au populat Sulina în perioada ei de glorie, de acum un veac:
există un cimitir musulman, unul ortodox, unul protestant, unul romano-catolic,
unul al rușilor lipoveni staroveni și unul evreiesc, fiecare etalându-și cu
mândrie propria formulă de împachetare arhitectonică a vieţii de apoi; în
privinţa lui presa nu a iertat ocazia de a mânca jeleu jurnalistic despre
morminte de piraţi și alte bazaconii similare, iar pentru că nu am apucat să îl
văd sigur voi remedia eroarea când mai ajung pe acolo.
La sud și sud-vest de Sulina sunt
canalul Busurca, ducând spre Sf. Gheorghe, și lacurile Vătafu, Lumina, Puiuleţ, Puiu, Potcoava, Roșu
și Roșuleţ, niște paradisuri deltaice care sigur merită văzute; de altfel când
am vizitat Sf. Gheorghe acum ceva vreme am făcut un tur prin Deltă în care am
parcurs și drumul pe ape dintre lacurile Roșuleţ și Puiu.
La nord de Sulina se află Golful
Musura, faimos pentru păsăretul său, mai ales pentru pelicani; la plecarea în
mini-expediţia spre Letea era vorba că vom ajunge și în Musura, însă după ce pornisem
la drum Captain Nemo a realizat brusc, chipurile, că nu-i înţelept să treacă pe
acolo pentru că apa golfului e prea mică și riscă să se împotmolească; bun,
colmatarea cu aluviuni a golfului e o realitate verificabilă, dar dacă
într-adevăr e așa atunci de ce nu spusese așa de la bun început? Sau o fi
fost doar comoditate?
Iar despre cea mai bună variantă de a ajunge la Sulina am povestit deja în prima parte a postării: cu nava de pasageri lentă și mare numită de localnici pasagerul, care îţi va permite să te bucuri în voie de peisajele Deltei; găsești aici orarul ei și cel al catamaranelor, iar orarul navelor rapide este aici (pentru nava Diana, de care o să tot auzi prin Deltă) și aici; la plecarea din Sulina mă grăbeam să ajung înapoi în București ca să mă joc iarăși de-a adultul, așa că am apelat la o asemenea rapidă, din care am mai apucat să fur în fugă o ultimă imagine din Sulina: un răsărit de soare grozav, cum numai prin Delta Dunării poţi vedea...
p.s. poate vei dori să citești și Sulina: Marea și Delta la Europolis (1).
MINUNAT!
RăspundețiȘtergereA trecut ceva vreme de la episodul anterior, dar a meritat. Dupa „satele mele” din Cernei mi-am clatit ochii cu Delta si cu Letea si cu albastrul asta nemaipomenit... unde mai pui ca asa imi iau si doza zilnica de istorie.
RăspundețiȘtergeresuperbe imagini!
RăspundețiȘtergeremultumesc; asta avem, cu asta defilam :)
RăspundețiȘtergerePitorească prezentare a experienței spre și la Letea. Un sigur amendament: haholii de la Letea, Sf. Gheorghe, Caraorman etc. sunt ortodocși de stil vechi (sărbătoresc după calendarul iulian, însă au acum preoți români, slujba este în română, cel mult corul bisericesc cântând în haholească etc.) și nu de rit vechi (cum sunt staroverii, care deși folosesc același calendar iulian, au conservat un ritual / ceremonial bisericesc sau religios vechi - ex: semnul crucii făcut cu două degete, crucea cu opt extremități, slujba în limba slavonă etc.)
RăspundețiȘtergereDa, am verificat si asa este, cei de stil vechi sunt diferiti de cei de rit vechi, iar eu nu am avut in vedere aceasta distinctie; e adevarat ca exista o anumita ambiguitate vis a vis de haholi (unii ii incadreaza in categoria generala a lipovenilor, deci de rit vechi, iar Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România - desprinsa in 1923 - pare a include doar romani din Moldova si Bucuresti, nu si ucrainieni), dar sunt sanse mari ca ei sa fie intr-adevar de stil vechi si nu de rit vechi; una peste alta multumesc pentru precizare, este foarte utila.
Ștergere