Poveşti din Kashmir (2): războiul împotriva idolilor

În Kashmirul de azi peste 96 % din locuitori sunt musulmani, ceea ce-l face cel mai musulman loc din toată India. La fel e şi în Srinagar, capitala Kashmirului. Ar putea părea că aşa a fost dintotdeauna. Complet greşit: islamul a venit destul de târziu în Kashmir. Însă i-a fost de ajuns mai puţin de un secol, fatidicul secol 14, pentru a se impune definitiv ca religie dominantă a Kashmirului. Dar cum?


Srinagar_Kashmir_ici-colo.ro

Începuturile islamului în Kashmir 

Nu ştim când au sosit în Kashmir primii misionari musulmani, dar pe la începutul secolului 14 islamul nu avea acolo nici mulţi adepţi şi nici putere politică. Era doar una dintre religiile din Kashmir, alături de hinduism (cu cei mai mulţi adepţi, dominant), buddhism (care fusese foarte puternic în Kashmir, dar decăzuse tot mai mult în ultimele secole) şi jainism (minoritar), aşa că trăiau împreună fără conflicte, într-o atmosferă de toleranţă religioasă tipică Indiei. 

Povestea instalării islamului în Kashmir are iz de telenovelă indiană. În 1320 Kashmirul a fost invadat de armata unui conducător turc, Zulcha Khan. Regele Suhadeva (din dinastia hinduistă Lohara, ce domnea pe atunci în Kashmir) nu a reuşit să-i reziste, aşa că a fugit din ţară. Ramachandra, primul ministru al regelui fugit, a ocupat tronul kashmirian, după care l-a desemnat pe Rinchan, fiul unui conducător din Ladakh, să facă ordine în ţara răvăşită de invazie. Însă Rinchan era un aventurier ambiţios (fugise din Ladakh pentru că fusese înfrânt după ce se răzvrătise împotriva unchiului său, conducător acolo), aşa că l-a ucis pe Ramachandra şi s-a instalat pe tronul Kashmirului. Voia să fie pe deplin acceptat de supuşii săi kashmirieni, aşa că a luat-o în căsătorie pe prinţesa Kota Rani, fiica lui Ramachandra, şi a cerut să fie primit în sânul hinduismului shaivit, religia majoritară a Kashmirului de atunci. Ghinion, a fost refuzat de Devaswami, conducătorul shaiviţilor, după ce acesta se consultase cu şefii pandiţilor kashmirieni. Rinchan era buddhist şi era străin, un ladakhi, aşa că pandiţii l-au considerat a fi de origine joasă şi nu l-au vrut. 

Acesta a fost un moment teribil de important pentru istoria Kashmirului. Jignit de refuzul pandiţilor, Rinchan a trecut la islamul propovăduit de Bulbul Shah, un predicator sufit ce venise în Kashmir doar câţiva ani mai înainte, în timpul domniei lui Suhadeva. Aşa se face că Rinchan, sub noul nume de Sultan Sadruddin, a fost primul conducător musulman din Kashmir, iar odată cu el au fost destui kashmirieni (mai ales curteni din jurul lui Rinchan) care au trecut şi ei la islam, din considerente mai degrabă pragmatice decât din convingere. Printre ei a trecut la islam şi Shah Mir, generalul armatei lui Rinchan şi următorul rege al Kashmirului, fondatorul dinastiei musulmane Shah Miri, care a condus Kashmirul timp de 222 ani. Iar Rinchan a domnit doar 3 ani, până în 1323 (a murit în urma unor răni căpătate în luptele cu supuşii săi răsculaţi), dar a lăsat islamul ca religie a regilor din Kashmir. Astăzi islamul e indisolubil legat de Kashmir, dar acesta e adevărul: islamul a fost impus în Kashmir de un aventurier străin din Ladakh, care se născuse buddhist. 

Sikandar Butshikan, Distrugătorul de Idoli 

Însă chiar şi aşa islamul din Kashmir mai avea mult până să-şi învingă principalul rival, hinduismul shaivit al pandiţilor kashmirieni, care în continuare era religia majoritară în Kashmir. Aşa că a intrat în scenă Sikandar Shah, numit Butshikan, Distrugătorul de Idoli, un urmaş al lui Shah Mir care a domnit în Kashmir din 1389 până în 1413. 

Musulman fanatic, Sikandar a impus persecutarea crâncenă şi convertirea forţată a hinduiştilor, distrugerea vechilor temple hinduiste şi buddhiste, a vechilor texte în sanscrită şi a imaginilor hinduiste şi buddhiste, considerate idoli. A interzis muzica, dansul, jocurile de noroc şi băuturile, a impus sharia ca lege a Kashmirului şi a pus punct definitiv îndelungatei tradiţii de sincretism şi toleranţă religioasă în care Kashmirul trăise dintotdeauna. A interzis obiceiurile, ritualurile şi sărbătorile hinduiste (ba chiar şi hainele în stil hinduist, zice-se) şi a ordonat omoruri şi atrocităţi pentru care istoricii hinduişti l-au poreclit sec, fără nicio simpatie, “Măcelarul Kashmirului”. 

În doar 24 de ani Butshikan a pus hinduismul din Kashmir în genunchi, aducându-l la statutul de religie minoritară, obligată să lupte pentru supravieţuirea ei: majoritatea hinduiştilor kashmirieni au părăsit Kashmirul ori s-au convertit la islam doar ca să poată rămâne în Kashmir fără a mai fi persecutaţi de zbirii lui Butshikan. Iar kashmirienii de azi sunt foarte mândri de Sikandar Shah, fără să aibă habar că strămoşii lor au trecut la islam cu forţa, din porunca lui. 

Blestemul pandiţilor kashmirieni

Se pare că pandiţii kashmirieni încă mai au de îndurat blestemul căzut asupra celor care nu au acceptat convertirea la hinduism a lui Rinchan: deşi au rămas într-un număr foarte mic în Kashmir (sub 3 % din populaţia sa), în ultimele decenii pandiţii kashmirieni au fost supuşi la tot felul de persecuţii din partea musulmanilor kashmirieni, cu complicitatea perfid mascată a guvernului statului Jammu & Kashmir şi profitând de uimitoarea pasivitate a guvernului indian. Asta e cea mai bună dovadă că India e cea mai mare democraţie a lumii: timp de câteva decenii autorităţile centrale indiene nu au făcut aproape nimic pentru a împiedica persecutarea hinduiştilor din Kashmir, deşi India e o ţară majoritar hinduistă, iar hinduiştii din Kashmir au drepturi istorice care nu pot fi puse la îndoială nicio clipă. În numele democraţiei, fireşte. 

Fără a mai intra în detalii, mai spun doar că majoritatea pandiţilor kashmirieni s-au săturat de persecuţii şi au părăsit Kashmirul în care strămoşii lor au trait fără griji multe secole înainte de venirea musulmanilor. O mică parte a pandiţilor kashmirieni s-au întors în ultimii ani, încurajaţi şi stimulaţi material de autorităţile indiene, dar încă speriaţi de atmosfera ostilă din jur şi fără a avea nicio dorinţă să fie eroi sau martiri. Probabil că unii dintre ei trăiesc cu frica în sân şi cu bagajele pe jumătate făcute, gata să plece de acolo la primul semn că reîncep persecuţiile musulmanilor împotriva hinduiştilor. Sau cine ştie, poate că mă înşel amarnic. Ce frumos ar fi… 

Rinchan, Shah Mir şi Sikandar Butshikan, Distrugătorul de Idoli: ei sunt cei trei cavaleri ai islamului în Kashmir. Iar aceste rânduri nu sunt, pentru nimic în lume, împotriva islamului. Am toată admiraţia pentru islam, e una din marile religii ale lumii. Dar îmi place istoria, aşa că ştiu bine că ce s-a întâmplat în Kashmir e o uriaşă tragedie. Cu nimic mai mică decât convertirea forţată a incaşilor la creştinism, de către conquistadorii călăuziţi de părintele dominican Vincente de Valverde. În ostilitatea şi intoleranţa faţă de pandiţii kashmirieni a musulmanilor kashmirieni de azi e foarte uşor de recunoscut zelul isteric al strămoşilor lor, proaspăt convertiţi la islam cu de-aa sila, în timpul lui Sikandar Butshikan, Distrugătorul de Idoli. Se pare că războiul împotriva idolilor, războiul absurd al drept-credincioşilor fanatici din Kashmir împotriva a tot ce nu e musulman în Kashmir, a început în 1389, odată cu domnia lui Butshikan, dar nu s-a încheiat nici măcar astăzi…

Un comentariu: