Zilele astea am ajuns iar prin Arad,
așa că m-am uitat cu atenţie în jur și am încercat să-mi dau seama dacă mi-a
scăpat ceva la vizita precedentă, când am încercat să conturez un mini-ghid online al Aradului; și uite așa mi-am adus aminte de unul dintre cele mai dragi
locuri din Arad...
Să nu râdeţi, să nu daţi cu
pietre, să nu ziceţi că sunt nebun... Gara din Arad îmi era grozav de
dragă cât încă mai stăteam prin Arad, acum multă vreme; când mi se făcea dor de
ducă mă duceam pur și simplu la gară să privesc un tren cum pleacă! Iar dacă aveam
simptome mai grave ca de obicei stăteam acolo, pe primul peron, până ce plecau două sau trei trenuri,
și abia după aceea reușeam să mă urnesc spre casă. Îmi plăceau mai ales cele
care plecau departe: încă nu eram ici-colo, dar gândeam ici-colo: gara era
pentru mine acel loc minunat în care călătoriile doar încep, și nici nu mai
contează unde și cum se termină...
Și chiar dacă nu ar fi asta, oricum gara din Arad e frumoasă, impozantă și cu o
alură cât se poate de occidentală. Se pare că aici a fost inaugurată, la 25 octombrie 1858, prima gară
de pe teritoriul României, care era capătul de
linie al rutei Curtici-Arad. Doar în 1871 a fost inaugurat și tronsonul Arad-Timişoara,
pe care un tren cu viteza de până în 25 de kilometri pe oră reușea performanţa -
lăudabilă în epocă - să își transporte călătorii la Timișoara în doar două ore!
Clădirea de astăzi a gării din
Arad a fost construită în 1910 de arhitectul arădean Lajos Szántay, pe locul
vechii gări din 1858. Stilul ei este tot Wiener Secession, ca și alte clădiri ridicate
de același arhitect, din care cea mai cunoscută este Palatul Szántay din Arad.
Distrusă crunt de bombardamentele din 1944 (și acum îmi aduc aminte de niște
fotografii pe care le-am văzut în copilărie, cu peroanele multilate și contorsionate
de explozii), gara a fost refăcută prin 1952-1953. Ca și echipa de fotbal UTA,
gara din Arad este o Bătrână Doamnă: este adevărat că se cam jenează să își spună
data nașterii, dar încă este demnă și grozav de fotogenică; și zilnic trec pe
aici trenuri către Budapesta, Viena, Sofia, München și Veneția.
În faţa gării este expusă la loc
de cinste o locomotivă cu aburi, ferchezuită așa de frumos de juri
că este nou-nouţă. Se pare că este vorba despre prima locomotivă proiectată şi
executată integral în România, fabricată la Reşiţa în 1939: prototipul
locomotivei Tender seria 131.001, a cărei iuţeală
maximă era de 65 de kilometri pe oră.
Iar în interiorul clădirii gării mai
este încă ceva ce aduce aminte de un muzeu al căilor ferate: un fel de tricicletă
feroviară, expusă cu tot cu o porţiune de șină străveche; drezină cred că i se spune de obicei acestei năzdrăvănii, atunci
când are patru roţi; aceasta insă are doar trei roţi, a treia fiind
stingheră și aparent inutilă, ca orice a treia roată...
Via veritas vita
În faţa gării remarcasem că pe o
latură a bătrânei locomotive cu abur erau adunaţi baloţi de paie, pe care tronau
rânjind stupid la trecători o duzină de dovleci ce nu păreau să aibă nicio
legătură cu tradiţiile folclorice de pe valea Mureșului. Bun, să sperăm că nu e
chiar așa grav, mă gândeam în ce timp luam câteva imagini cu circoteca grotescă
în care biata locomotivă fusese implicată fără voia ei.
În tramvai am auzit discuţii
despre costume și accesorii, purtate cu toată seriozitatea candidă de care (vă
jur...) sunt în stare arădenii. Iar în faţa primăriei erau deja câţiva inși
costumaţi colorat, care nu îmi mai lăsau niciun fel de dubii: e clar,
Halloween-ul a reușit să își facă un nemeritat loc și în folclorul Aradului. Oarecum
ironic, sub stema de pe frontonul primăriei am observat acum, pentru prima
dată, o deviză în latinește: Via veritas vita, drumul vieţii adevărate. Hmm, oare chiar așa să fie?!...
M-am refugiat în Piaţa Mihai
Viteazul, unde am cerut la o gheretă un langoș
cu brânză și mărar; habar nu am dacă este o specialitate a Aradului, dar știu sigur că altundeva nu am mai mâncat așa ceva: a fost de ajuns
să mușc o singură dată din el ca să îmi aduc aminte de anii copilăriei mele în Arad; m-am
întors să îl cer și pe al doilea, iar vânzătoarea m-a întrebat dacă nu aș vrea
să iau câţiva langoși și la București. Dar
mai sunt buni?, am întrebat. Dară nu,
îmi răspunse vânzătoarea, că or venit
și or luat și or dus și în America!... și în Israel!
p.s.: s-ar putea să îţi placă și:
- Arad: Mica Viena de pe Mures (2), ori
Frumoasă amintire, prin urmare de atunci lucrai la ici-colo, dar nu ştiai :)
RăspundețiȘtergereeu nu lucrez nici acum la ici-colo: e doar un hobby :)
RăspundețiȘtergereVoiai sa fotografiezi costumatii sau pe domnita fotogenica de alaturi? ;o)
RăspundețiȘtergerenici nu o vazusem pana acum! bine ca mi-ai atras atentia :)
RăspundețiȘtergere:) un film frumos despre arad: http://vimeo.com/4496412
RăspundețiȘtergereda, mr. Vasile, ai perfecta dreptate! vazand filmul am inteles ca putem fi mult mai exuberant atunci cand povesteam despre Arad :)
RăspundețiȘtergeremultumesc!
Fotografia cu drezina a devenit acum, dupa modernizarea garii, "poza document"!
RăspundețiȘtergerese pare ca da; iar interiorul garii (care era grozav de frumos si monumental, asa paraginit cum era) a cam pierdut la aspect, odata cu modernizarea asta :(
Ștergere...pai posteaza niste poze cu interiorul, daca ai, sa le vedem si noi! Nu, ce zici?... cum sa te cred, altfel?!
Ștergereeee, ce bine ar fi sa mai am! interiorul garii a fost mai mereu in renovare in ultimii ani, pare-mi-se - daca nu cumva in ultimul deceniu; iar cand inca era asa cum il stiam eram un simplu trecator prin Arad: veneam acasa o data la 2-3 ani, sau chiar mai mult, stateam putin si plecam repede, ca omul ce nu-si mai gaseste locul.
Ștergerepacat! chiar nu pot intelege cum de-ai pozat gara numai la exterior si la interior nu?! cum de ti-a scapat, tie?!... Sunt convinsa ca acum regreti mult!
RăspundețiȘtergeree, nimeni nu-i perfect; nici macar eu :)...
Ștergere