joi, 25 aprilie 2013

Panchen Lama, copilul dispărut al Tibetului

Când am călătorit prima dată în Dharamshala, capitala nord-indiană a lui Dalai Lama și a exilului tibetan, am văzut cu mirare pe acolo pancarte mari care cereau eliberarea lui Panchen Lama, copilul dispărut al Tibetului. Am cercetat ce e cu el și am aflat că povestea lui Panchen Lama este una dintre istoriile grozav de urâte ale relaţiilor dintre chinezi și tibetani; dacă încă mai trăiește (pentru că nu se știe nimic...) Panchen Lama ar împlini azi 24 de ani, așa că povestea lui merită spusă chiar astăzi.


Panchen Lama, al doilea lider al Tibetului

Se știe, pentru tibetani Dalai Lama este cea mai înaltă demnitate din ierarhia lor religioasă și politică; iar Panchen Lama este al doilea, imediat după Dalai Lama, în ierarhia sectei Gelugpa (numită și a Bonetelor Galbene), care de câteva secole domină viaţa religioasă și politică a Tibetului; așa că Panchen Lama este pentru cei mai mulţi tibetani cel de al doilea om al Tibetului.


Primul Panchen Lama se numea Khedrup Gelek Pelzang (1385–1438) și era unul dintre discipolii principali ai lui Je Tsongkhapa, întemeietorul sectei Gelugpa; și dacă Dalai Lama este adesea considerat o încarnare a lui Avalokiteshvara, care este Buddha al compasiunii, Panchen Lama este văzut ca o emanaţie a lui Manjushri, Buddha al înţelepciunii. Asta poate părea ceva foarte abstract, dar totul se clarifică dacă precizez că tibetanii preţuiesc, înainte de orice, compasiunea și înţelepciunea, personificate în ochii lor chiar prin Dalai Lama și Panchen Lama.

La fel ca în cazul lui Dalai Lama demnitatea de Panchen Lama se transmite după o metodă cu totul neobișnuită, întâlnită doar la tibetani: ea presupune că după moartea unui Panchen Lama este căutată reîncarnarea acestuia (numită tulku) în persoana unui copil născut puţin mai târziu, cu respectarea unor reguli complicate menite să asigure o alegere corectă și cu asentimentul altor mari maeștri buddhiști tibetani. Sunt multe de povestit pe subiectul ăsta, însă acum mă rezum la doar două precizări: se cunosc cazuri dovedite în care acești copii au recunoscut cu ușurinţă obiecte ce aparţinuseră reîncarnărilor precedente, ca și cum ar fi fost obiectele lor; iar potrivit tradiţiei tibetane alegerea lui Dalai Lama trebuie neapărat confirmată de Panchen Lama; și reciproca, alegerea lui Panchen Lama este valabilă doar dacă este confirmată de Dalai Lama.

Istoria tulbure a celui de al zecelea Panchen Lama: trădător sau erou?

După instaurarea comunismului în China, în 1949, ortacii lui Mao s-au amestecat tot mai des în viaţa Tibetului, mizând pe colaborarea cu cel de al zecelea Panchen Lama, pe nume Choekyi Gyaltsen. Încă de la început acesta a fost de partea chinezilor, susţinând pretenţiile lor de a guverna Tibetul; în 1951 Panchen Lama a făcut parte din delegaţia tibetană ce a semnat Acordul în 17 puncte, prin care Tibetul practic și-a predat suveranitatea Chinei, și a fost unul dintre promotorii zeloși ai aplicării acestui acord; așa că stăpânii lui chinezi l-au răsplătit cu numirea în Comitetul Central din Adunarea Naţională a Poporului, în 1954. Iar după ce revolta tibetană din Lhasa anului 1959 a fost înecată în sânge de chinezi Dalai Lama s-a refugiat în India iar toţi marii lideri religioși ai Tibetului au plecat în exil odată cu el, așa că Panchen Lama a rămas singurul lider religios din Tibet.


Este adevărat, Panchen Lama a susţinut public guvernul chinez în perioada cruntă de după 1959, când tibetanii au fost reduși la tăcere în toate modurile posibile de către China comunistă; însă în 1962 i-a înaintat liderului chinez Zhou Enlai o petiţie în care critica oprimarea brutală a tibetanilor în propria lor ţară în timpul invaziei chineze în Tibet și în anii de după aceea; iniţial reacţia la petiţie a fost bună (știau bine și chinezii că în Tibet se petrecuseră atrocităţi peste atrocităţi) însă finalmente Mao s-a supărat, așa că în 1964 Panchen Lama a fost mazilit din toate funcţiile politice, umilit public și declarat dușman al poporului tibetan; jurnalul său a fost confiscat și folosit împotriva lui, iar el a fost închis. A suportat condiţii de detenţie foarte grele, despre care un dizident chinez a și scris la vremea respectivă; a fost eliberat în 1977, când a fost obligat la arest la domiciliu până în 1982. Apoi chinezii l-au considerat în întregime spălat de păcate și l-au numit vicepreședinte al Adunării Naţionale a Poporului. Se pare că și ei aplicau cu succes ceea ce noi numim politica rusească: întâi un pumn în cap, apoi o mângâiere pe creștet...

În 1978 Panchen Lama a făcut un gest neobișnuit pentru un călugăr tibetan, renunţând la jurăminte și pornind să-și caute o soţie; cea găsită a fost chinezoaica Jie Li, soldat în armata chineză și studentă la medicină, iar văduva fostului lider chinez Zhou Enlai și soţia liderului de atunci Deng Xiaoping au intervenit personal pentru a ajuta această căsătorie, considerată simbolică ca fiind între un fost călugăr tibetan și o chinezoaică. Iar în 1983 au avut o fetiţă, pe nume Yabshi Pan Rinzinwangmo, adesea numită Prinţesa Tibetului.


În 1989 Panchen Lama s-a întors în Tibet pentru a ajuta la reconstrucţia faimoasei mânăstiri Tashilhunpo, sediul tradiţional al tuturor Panchen Lama, care fusese grav avariată după excesele Revoluţiei culturale chineze, și a îndrăznit iar să critice consecinţele ocupaţiei chineze; la exact cinci zile după aceasta a murit subit, la doar 51 de ani; oficialii chinezi s-au grăbit să spună că a fost atac de cord, însă dizidentul chinez Yuan Hongbing a afirmat că cel care și-a dorit foarte mult atacul de cord ar fi fost chiar liderul chinez Hu Jintao, iar în anturajul lui Dalai Lama a circulat informaţia că Panchen Lama ar fi murit otrăvit chiar de medicul care îl îngrijea.

A fost sau nu a fost Panchen Lama un trădător al tibetanilor? Foarte greu de răspuns, iar eu nu m-aș grăbi să îl numesc trădător nici măcar pentru uriașele erori comise în tinereţe din dorinţa de-a fi pe placul chinezilor. Sau poate că a fost un erou? Și mai greu de răspuns... Mai degrabă aș spune că a făcut ce putea el face atunci pentru bietul Tibet strivit sub ocupaţia chineză, atât de greu încercat după 1959; poate că nu a făcut prea multe, dar în mod cert și-a pus viaţa și libertatea în joc, știind foarte bine că riscă să le piardă; iar până la urmă le-a și pierdut: colosul chinez nu l-a iertat pentru cea de a doua apostazie de la cauza Chinei, pedepsindu-l cu acel atac de cord...

Scamatorie chinezească: falsul Panchen Lama, călugărul de partid

După moartea celui de al zecelea Panchen Lama trebuia ales altul, în persoana unui copil tibetan născut la puţin timp după deces. A fost ales un copil din Tibetul ocupat de chinezi, pe nume Gedhun Choekyi Nyima, născut la 25 aprilie 1989, iar din reședinţa sa din India Dalai Lama a confirmat recunoașterea acestuia ca reîncarnare a precedentului Panchen Lama; asta se întâmpla în 1995, când copilul avea 6 ani. Câteva zile mai târziu micul Panchen Lama a dispărut cu tot cu familie, iar de atunci nu a mai fost văzut niciodată.

Chinezii nu s-au mulţumit cu răpirea micului Panchen Lama; conducătorul comitetului însărcinat în 1995 cu alegerea lui Panchen Lama era un înalt lama tibetan pe nume Chadrel Rinpoche; acesta procedase conform tradiţiei și îl consultase în secret și pe Dalai Lama, ceea ce i-a înfuriat la culme pe chinezi; așa că l-au arestat și l-au acuzat de trădarea patriei (cea chineză, firesc), numind în locul lui un alt lama tibetan, care fusese opozantul politic al lui Dalai Lama și al precedentului Panchen Lama; acesta a respectat indicaţiile de partid și a obţinut alegerea ca Panchen Lama a lui Gyaincain Norbu (Gyaltsen Norbu), născut în 1990 într-o familie în care ambii părinţi erau membrii ai partidului comunist chinez: pedigree-ul politic promitea să îmbine armonios comunismul chinezesc și buddhismul tibetan, așa că demiurgii chinezi au purces cu elan la confecţionarea unuia din cele mai mari falsuri ale ultimului secol: falsificarea lui Panchen Lama, cel de al doilea lider religios al Tibetului.

Falsul Panchen Lama era tibetan de origine, dar și-a trăit primii ani ai copilăriei în Beijing, primind o educaţie curat chinezească în care trebuie să fi învăţat pe de rost multe cuvântări ale tovarășului Mao și ale altor semizei ai ideologiei oficiale chineze; în realitate era atât de tibetan încât la prima sa venire în Tibet, după întronarea sa ca Panchen Lama, a avut rău de înălţime; iar dacă un tibetan are probleme cu înălţimea este exact ca și cum un pește ar avea probleme cu apa, tibetanii fiind genetic adaptaţi la viaţa la altitudini de peste 3000 de metri, spre deosebire de majoritatea covârșitoare a popoarelor lumii; după ce i-a trecut răul de înălţime falsul Panchen Lama a intrat într-un program intens de studiu, în care printre altele a studiat buddhismul tibetan (care se știe bine, nu este suficient abordat în cuvântările lui Mao) și ... limba tibetană; probabil că iniţial se descurca mult mai bine cu limba chineză, dar dacă partidul i-a cerut s-a conformat și a învăţat și tibetana, așa că astăzi se descurcă excelent cu amândouă.


Chinezii l-au transformat pe falsul Panchen Lama în marioneta lor buddhistă-tibetană; în 2006 l-au îmbrăcat frumos și l-au scos în lume la Forumul Buddhist Mondial, unde a fost primit cu multă răceală de participanţi, mulţi din ei alegând pur și simplu să îl ignore; în 2008 a luat poziţie publică împotriva revoltelor tibetane din Lhasa, declarându-se contra oricăror acţiuni care ar diviza patria chineză și ar submina unitatea etnică a acesteia. În 2010 a fost „ales” vicepreședinte al Asociaţiei Buddhiste din China și membru în Comitetul Naţional al Conferinţei Politice Consultative a Poporului Chinez; și foarte probabil că îl așteaptă o carieră lungă și frumoasă în care va mai figura (și nimic altceva...) în foarte multe comitete și comiţii ale autorităţilor chineze; pe falsul Panchen Lama îl puteţi vedea adesea prin presă, fiind o apariţie extrem de insolită: îmbrăcat în roba roșie a călugărilor tibetani el scandează cu zel și aplaudă fericit pe la congresele partidului comunist chinez. Și el și stăpânii lui chinezi știu bine care este rolul acestui Panchen Lama de mucava: când va trebui ales un alt Dalai Lama chinezii vor dori să aibă și propriul lor Dalai Lama, tot de mucava, pe care să îl ducă pe la congrese de partid și care să joace cum cântă ei; iar falsul Panchen Lama va trebui să confere legitimitate acelui fals, confirmând persoana pe care i-o va indica partidul...

Al unsprezecelea Panchen Lama: câteva pancarte și un mare semn de întrebare

Pentru tibetani Gedhun Choekyi Nyima este în continuare adevăratul Panchen Lama, cel de al unsprezecelea din linia de Panchen Lama și al doilea lider religios al Tibetului; însă de când acesta a fost răpit în 1995 împreună cu familia sa nu se mai știe absolut nimic despre cel mai tânăr prizonier politic al lumii; într-un final oficialităţile chineze au recunoscut că l-au luat în custodie, chipurile pentru a-l proteja de separatiștii ce-ar vrea să îl răpească; organizaţiile umanitare din lume au solicitat de multe ori chinezilor să permită vizitarea lui Panchen Lama sau măcar informaţii complete privind starea lui, iar una din solicitări a fost sprijinită printr-o mare campanie în care s-au implicat Comitetul pentru Drepturile Copilului și 400 de celebrităţi mondiale, între care și șase câștigători ai premiului Nobel; însă de fiecare dată solicitările s-au izbit de același zid de tăcere și nepăsare din partea oficialilor chinezi, care au răspuns telegrafic doar că Nyima este bine în toate privinţele.

Ce o fi însemnând acel bine doar oficialii chinezi știu: poate că într-adevăr Nyima încă este în viaţă, și poate că este sănătos, și poate chiar este fericit, atât cât poate fi fericit un tibetan în China; și poate că dascălii lui chinezi nu i-au spălat complet creierul, și poate că încă mai știe să vorbească câteva cuvinte în limba tibetană, fiind foarte puţin probabil să trăiască chiar în Tibet, din moment ce China e atât de mare... Astăzi singura certitudine despre cel de al unsprezecelea Panchen Lama, copilul dispărut al Tibetului, sunt cele câteva pancarte cu chipul lui de la 6 ani, prin care tibetanii îi cer zadarnic eliberarea...




2 comentarii:

  1. impresia mea dupa articolul tau e aceeasi ca dupa ce am citit cartea despre istoria Tibetului - totul e politic, inclusiv alegerea lui Panchen Lama, China a intrecut demult orice limita in Tibet si ma intreb cum naiba e inca posibil asa ceva in secolul 21

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 100 % adevarat, orice ar spune chinezii despre iubirea lor pentru fratii tibetani in realitate e vorba doar de 3 lucruri ce ii intereseaza: (1) pozitia strategica a Tibetului, care da cheia catre Asia de sud, (2) resursele uriase ale subsolului tibetan si (3) resursele hidrografice uriase ale Tibetului, de unde izvorasc toate marile fluvii ale Asiei de est; batalia pentru apa (inclusiv pentru energia din ea) a inceput de mult in Asia, si e pe viata si pe moarte.

      asta e, tibetanii sunt ghinionisti ca au o asemenea tara bogata :(

      Ștergere